A Magyar Postának rövidesen egy új konkurenssel kell szembe néznie. Mielőtt félreértenéd nem új postai szolgáltató jelenik meg a magyar piacon, hanem: 2019 július 1-én, az azonnali átutalás bevezetésével egyidőben egy másik új szolgáltatás is megjelenik a bankrendszerben. Nevezzük nevén: ő a fizetési kérelem. (Ha nem hallottál még az azonnali átutalásról, akkor engedd meg, hogy segítsek lépést tartani az eseményekkel: nézd meg az erről készült videómat, vagy olvasd el a hozzá készült cikket.)  

Mi a fizetési kérelem?

Röviden és lényegre törően – ez a „kedvezményezett üzenete a fizető félnek”. Hogy néz ki ez a gyakorlatban? Tegyük fel, hogy az E.ON szeretné megkapni a 6000 Ft-os villanyszámla ellenértékét. Mit tett eddig az ügy érdekében? Sok esetben levélben elküldte a számlaértesítőt és a csekket, Te pedig vagy elmentél a postára befizetni azt vagy elutaltad nekik a pénzt. A jövőben ezt máshogy is megoldhatod. Hiszen akár fizetési kérelmet is küldhetnek neked… Képzeld el, hogy belépsz a webbankodba, ahol megjelenik egy üzenet, hogy az E.ON szeretne kapni 6000 Ft-ot. Ha egyetértesz vele, akkor nincs már hátra, minthogy rákattintasz… és bármily meglepő, ezzel már teljesült is a fizetés minden egyéb feladat teljesítése nélkül.

 

Jelenleg milyen módokon fizethetünk be?

  • Személyes befizetés a szolgáltatónál – Bár gondolom még sosem, vagy csak ha nagyon muszáj volt, akkor fordultál ehhez az opcióhoz, de elvileg van rá lehetőség, hogy elmész az adott ügyfélszolgáltra (pl. E.ON-hoz) befizetni a számlát. Még ha viszonylag nagy városban élsz is, ahol a legtöbb szolgáltatónak van kirendeltsége, akkor sem lenne egy leányálom minden hónapban körbeturnézni őket. Nyilván ezt ők sem szeretnék, hiszen ez hatalmas költséget jelentene nekik, így sok ügyfélszolgálaton már nem is áll rendelkezésünkre a pénzbefizetési opció. Ez a módszer tehát senkinek sem jó.

 

  • Egyedi átutalás – Valamivel könnyebb befizetési mód, mint az előző, bár itt sem kerülhetjük el teljesen a macerát. Meglehetősen sok energiát igényel minden hónapban az összes tételt külön-külön utalási megbízásokban kiadni, ezért lássuk is a következőt.

 

  • Állandó átutalási megbízás – Valóban egyszerűbb megoldás lenne, ha egy-egy utalási megbízást rendszeresítenénk. Egy bökkenője azért ennek is van… A legtöbb esetben, ha nem is hónapról-hónapra, de évről-évre biztos változik egy biztosítás díja. A vízdíj vagy a gázszámla összege sem állandó. Mivel az állandó átutalás csak az állandó összegek utalására való, így elég nehéz lekövetni és elmaradások vagy túlfizetések nélkül megúszni az összes fizetési periódust. Tehát nézzük tovább a lehetséges megoldásokat.

 

  • Csoportos beszedési megbízás – a legnépszerűbb fizetési mód. Ha ezt a megbízást választod, azzal felhatalmazod a szolgáltatót, hogy hónapról-hónapra vagy a fizetési ütemnek megfelelően levegye a szolgáltatás díját a számládról. Ez remekül működik, egyszer kell vele foglalkozni és le van róla a gond a jövőre nézve. Ám hogy ez se legyen annyira egyszerű és tökéletes, egy baj azért mégis van vele… A megbízással kikerül az irányítás a kezed alól, hiszen átadod azt a másik félnek. Így már nem Te mondod meg, hogy melyik nap emeljék le az adott díjat, hanem amikor a bank és a szolgáltató úgy gondolja, akkor fogják ráterhelni azt a számládra. Bizony akad, aki ezt nem szereti…

 

  • Bankkártyás fizetés – újabban jelent meg ez a modern fizetési mód. Ha például van egy elmaradt befizetésed (például elkeveredett a csekk), akkor kapsz egy e-mail-t a biztosítótól, az továbbvisz a saját oldalára, onnan átirányítanak egy banki felületre, ahol bankkártyás vásárlásként rendezheted az elmaradt havidíjat.

 

  • Postai csekk – Ki ne ismerné a klasszikus sárga papírost, ami évtizedek óta társként szegődött mellénk. Ellenben sok hátránya van. Rendszeresen el kell menni a postára, ott sorszámot tépsz, sorba állsz, s ha végre rád kerül a sor, befizeted a számládat. Aki szereti azért szereti, mert a csekk feladás idejét saját magunk határozzuk meg.

 

Fizetési kérelem – Az előnyök összesítve!

Az előzőekben említett nehézségek elkerülése érdekében fog most megjelenni a fizetési kérelem. Véleményem szerint, ez a fajta díjrendezési mód ötvözni az eddig felsoroltak előnyeit, hiszen

  • Az azonnali fizetéssel a kezedben marad az irányítás. Akkor utalsz, amikor Te akarod.
  • A szolgáltatónak is érdeke, hiszen csökken a postaköltség és nincs postai csekkfeldolgozási díj.
  • A Magyar Államnak is kedvez, hiszen csökken a készpénz-forgalom, aminek köszönhetően áttekinthetőbbé, átláthatóbbá válnak a fizetési folyamatok. Ez a folyamat tisztítja, fehéríti a gazdaságot, s nem mellesleg növeli az adózási fegyelmet.

Természetesen, mint ahogy minden új eszköz bizonyos mértékben a régi rovására megy, itt is lesz egy vesztes… Ez nem más, mint a Magyar Posta. Egyrészt sokat keresnek a csekkes befizetéseken, aminek a száma nyilván csökkeni fog a fizetési kérelemmel, másrészt a számlalevelek kiküldési bevétele is vissza fog esni.

 

Talán túl erősre sikeredett a szalagcím felütése, miszerint a fizetési kérelem kinyírja a sárga postai csekket. Véleményem szerint kell 4-5 év, hogy hozzászokjunk, de utána tarolni fog ez a fizetési mód. Te hogy látod? Kíváncsi vagyok a véleményedre, bátran írd meg hozzászólásban!